Het bounce percentage geeft je inzicht in de hoeveelheid sessies waarbij slecht één webpagina geladen wordt. Heb je een hoog bounce percentage? Dan betekent dit dus makkelijk gezegd dat veel van jouw online bezoekers je website verlaten na het bekijken van slechts één webpagina. 

Je wilt bezoekers natuurlijk zo lang mogelijk op je website houden, zodat zij meer kennismaken met jou en met wat je te bieden hebt. Hoe kun je het bounce percentage verlagen? Wij geven je graag 7 tips.

PS: Het bounce percentage kun je vinden in je Google Analticys dashboard. Hieronder zie je een voorbeeld.

1. Maak je webpagina’s langer

Het helpt om je pagina langer te maken, door deze van meer content van hoge kwaliteit te voorzien. Je hebt dan ook zelf meer mogelijkheden om linkjes te plaatsen naar andere pagina’s op je website. Wanneer je pagina’s langer zijn worden online bezoekers sneller verleid om door te klikken binnen jouw website.

2. Aandacht voor slechte pagina’s

Webpagina’s kunnen goed of slecht presteren. Daarnaast veranderen de prestaties met de tijd. Een webpagina die eerst goed presteerde kan ineens slecht presteren. Dit kan meerdere oorzaken hebben, zoals een inhoud die niet meer relevant is. Bekijk via Google Analytics welke pagina’s slecht presteren en probeer de oorzaak te achterhalen. Verbeter de pagina’s of verwijder deze pagina’s als ze helemaal niet relevant meer zijn.

3. Maak gebruik van videomateriaal

Video wordt steeds belangrijker. Steeds meer mensen geven de voorkeur aan het bekijken van een video boven het lezen van een tekst. Plaats dus videomateriaal op je website, zodat mensen door het bekijken van dit materiaal al langer op je website aanwezig blijven. Hoe langer zij aanwezig zijn op je website, hoe groter de kans dat zij door zullen klikken naar een andere webpagina. Dit betekent overigens niet dat je ellenlange video’s moet publiceren, want dit kan ten koste gaan van de laadtijden van je webpagina’s.

4. De laadsnelheid optimaliseren

We noemden het al even: de laadtijden van je webpagina’s. Het is belangrijk om deze zo kort mogelijk te houden. Duurt het laden van een webpagina te lang, bijvoorbeeld door te zware content, dan verhoogt dit juist je bounce percentage. Maak gebruik van de tool PageSpeed om te checken hoe het gesteld is met de laadsnelheid. Optimaliseer de laadsnelheid wanneer dit nodig is. Je kunt ook GTMetrix gebruiken.

5. Laat je CTA’s opvallen

Het is goed om je online bezoekers te laten weten wat je van hen verwacht. Wil je bijvoorbeeld dat zij zich inschrijven op je digitale nieuwsbrief, dat zij een aankoop doen of misschien wel dat zij je social media profiel gaan volgen? Door middel van CTA’s, ofwel Call to Actions, laat jij aan de online bezoeker weten wat jij van hem of haar verwacht. Laat je CTA’s daarom goed opvallen om de kans te verhogen dat zij inderdaad de weg volgen die jij voor hen hebt uitgestippeld.

6. Zorg voor sterke interne linkbuilding

Linkbuilding kun je in de basis verdelen in twee delen: intern en extern. Interne linkjes zijn linkjes die verwijzen naar andere pagina’s binnen je eigen website. Externe linkjes verwijzen naar pagina’s op andere (externe) websites. Voor een verlaging van het bounce percentage is het goed om vooral veel aandacht te bieden aan interne linkbuilding. Verbind pagina’s onderling met elkaar door middel van relevante linkjes. Wanneer een online bezoeker op een link klikt, dan navigeert deze automatisch naar de volgende pagina.

7. Zorg voor optimale inhoud

Inhoud is alles! Je kunt met alle tips die we je hebben gegeven aan de slag gaan, maar als de inhoud van je website in de basis niet in orde is, dan haal je er nog geen voordeel uit. Mensen willen een kwalitatief hoogwaardige en professionele website zien, met mooi fotomateriaal en waardevolle teksten. Is je content niet van de beste kwaliteit of is je webdesign verouderd? Pak dit dan altijd eerst aan. Denk ook het schrijven van blogs!

Zullen we jouw website professionaliseren?

Heb je een website, maar ziet deze er verouderd uit, past deze niet meer bij jou en/of je doelgroep of is de website niet zo professioneel als je zou willen? Wij helpen je graag! Natuurlijk ben je ook welkom als je gewoon een heel nieuwe website wilt. Misterdot bouwt tegen een vast bedrag per maand een professionele website die perfect past bij jou, bij je bedrijf en bij jouw specifieke doelgroep. Neem gerust eens contact met ons op.