Over het schrijven van goede teksten voor je website zijn al honderden, zo niet duizenden boeken en artikelen geschreven. Wanneer je zoekt naar het onderwerp zie je al snel door de bomen het bos niet meer. In dit artikel helpen wij je op met met het schrijven van teksten voor je website.

Hoe lang zijn goede teksten voor mijn website?

De eerste vraag die wij vaak van onze klanten ontvangen gaat over de lengte van de tekten op de website. De meningen zijn hierover verdeeld maar waar iedereen het over eens is, is dat uiteindelijk de boodschap van je teksten het belangrijkste is. Je aandacht richten op de alleen de lengte van je tekst zal de kwaliteit van je tekst waarschijnlijk zelfs negatief beïnvloeden.

Over de lengte van de teksten voor je website kunnen wij met de benodigde praktijkervaring toch wel het een en ander zeggen. We zien dat teksten voor de voorpagina van minder dan 150 woorden erg beknopt zijn en waarschijnlijk niet je boodschap overbrengen aan je bezoeker. Wordt je tekst voor de voorpagina langer dan 800 woorden dan is het raadzaam om de tekst op te delen in verschillende pagina’s. Je kunt bijvoorbeeld een inleiding of samenvatting van een bepaald onderwerp op de voorpagina plaatsen met een “lees meer” knop erbij waarbij je naar een pagina verwijst die volledig aan het onderwerp is gewijd.

Voor de andere pagina’s van je website geldt ook dat teksten van minder dan 150 woorden erg beperkt zijn en waarschijnlijk niet je boodschap goed overbrengen aan de bezoeker. De maximale lengte van deze teksten kan langer zijn dan op de voorpagina maar bij ongeveer 1500 woorden kun je de pagina beter gaan opdelen in meerdere pagina of kun je toch beter voor een kortere tekst kiezen. Houd er rekening mee dat hoe langer je tekst is hoe belangrijker het gebruik van alinea’s en koppen worden.

Een goede tekst schrijven voor de homepagina

Wanneer je tegenwoordig bij Google je zoekopdracht intypt krijg je een bijna eindeloze hoeveelheid zoekresultaten terug. Dit heeft tot gevolg dat een bezoeker binnen enkele seconden weer van je pagina is verdwenen indien je hem niet snel kunt overtuigen of hij niet direct de informatie vindt die hij zoekt. Een bezoeker van je website zal zijn eerste indruk baseren op de banner, menustructuur en de tekst van de eerste alinea. De eerste alinea tekst is er dus één om extra aandacht aan te besteden.

Een bezoeker bekijkt jouw website omdat hij een probleem heeft. Zo zal een bezoeker die de website van een loodgieter bezoekt waarschijnlijk lekkage of een verstopping hebben. Een bezoeker van de website van een personal coach zal waarschijnlijk een lasting vraagstuk in zijn leven willen beantwoorden en zoekt daarvoor hulp. Bedenk goed met welk probleem een bezoeker naar jouw website komt en hoe jij hem daarbij kunt helpen. De eerste alinea van de tekst op de homepagina is een goede plaats om deze tekst te plaatsen.

Een voorbeeld waarin je een mogelijk probleem van een bezoeker bespreekt en direct een concrete oplossing met call to action (telefoonnummer voor directe actie) aanbiedt:

Op zoek naar een loodgieter voor lekkage in huis?

Wij zijn dacht en nacht beschikbaar voor het oplossen van lekkages, binnen één uur zijn wij ter plaatse. bel ons nu op 030-1234567 voor een vrijblijvende offerte

Een ander aandachtspunt voor de tekst op de homepagina is om goed aan te geven hoe jouw bedrijf zich onderscheidt van jouw concurrenten. Veel ondernemers weten dit wel maar zijn terughoudend om dit op hun website te plaatsen. Wees dus niet bang om aan te geven waarom jij beter bent dan jouw concurrenten maar ontwijk hierbij clichés en uitspraken die je niet kunt onderbouwen. Enkele voorbeelden van no-go’s zijn bijvoorbeeld: “wij zijn jong en dynamisch“, “kwaliteit staat hoog in het vaandel“, “onze passie is” of “wij zijn servicegericht“.

Op de populaire marketingblog Frankwatching vind je een interessant artikel over jezelf onderscheiden: Waarom jouw merk of bedrijf personality nodig heeft.

Gebruik je u of jij

Of je “u” of “je” gebruikt voor de teksten zal voornamelijk afhangen van je doelgroep. Zo zal een advocatenkantoor eerder kiezen voor “u” terwijl yoga studio eerder voor “jij” zal kiezen. De laatste jaren worden webteksten wat informeler en meer persoonlijk, het tutoyeren is vaak dan ook geen enkel probleem.

Zorg wel dat je voor het schrijven van je teksten al een duidelijke beslissing neemt over hoe je je bezoeker aanspreekt. Op veel websites worden “u” en “jij” door elkaar gebruikt, dat staat slordig!

SEO

Een van de meest gestelde vragen van onze klanten is: “komt mijn website ook hoog in de zoekresultaten van Google?”. Er zijn nog steeds bedrijven die claimen dit “wel even voor je te regelen” maar in de praktijk is dit niet zo eenvoudig en heb je voor het hoog scoren in Google een goede strategie nodig. Wij zorgen in ieder geval dat jouw website technisch gezien in orde is om goed te scoren in Google: je website laadt snel, is voorzien van een SSL certificaat, wij melden je website aan bij Google en zorgen dat je website goed geïndexeerd kan worden. Daarna is het zaak om een strategie te bepalen voor je SEO waarmee je bepaalt waar je op gevonden wilt worden. Hiervoor geven wij je enkele tips:

1. Zoekwoorden onderzoek

Bedenk voordat je begint met het schrijven van je webteksten op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Bij Google wordt steeds vaker gezocht op long tail zoekwoorden wat betekent dat er vaker op meerdere woorden bij Google wordt gezocht of zelfs op hele zinnen i.p.v. een enkel woord. Door het bepalen van de juiste long tail zoekwoorden zorg je dat de juiste bezoekers naar jouw website komen en heb je minder concurrentie. Gevonden worden op b.v. “loodgieter” is door de grote concurrentie erg moeilijk. Met een zoekterm als bijvoorbeeld “Loodgieter in Utrecht” heb je opens al een stuk minder concurrentie en weet je ook dat de bezoeker meer geïnteresseerd zal zijn in jouw diensten want de bezoeker zal zich waarschijnlijk in Utrecht bevinden en niet in Maastricht.

Long tail zoekwoorden vind je makkelijk door bij Google te beginnen met typen, Google geeft je dan zelf al suggesties veel gezochte long tail zoekwoorden.

2. Zoekwoorden gebruiken in je teksten

Per pagina stel je de zoekwoord op waarop je gevonden wilt worden. Enkele belangrijke punten hierbij zijn:

  • Gebruik het zoekwoord in de paginatitel
  • Gebruik het zoekwoord in de eerste alinea
  • Het zoekwoord zou uit ongeveer uit ongeveer 2% tot 4% van de tekst moeten bestaan

3. Ga op zoek naar backlinks

Backlinks zijn links van andere websites die naar jouw website verwijzen. Dit kan gewoon direct naar je homepagina zijn maar ook naar een specifieke pagina of een blogartikel die je op je website hebt geplaatst. Wanneer er veel backlinks naar jouw website zijn dan zal Google jouw website als een autoriteit zien en dit hebt bij je score. Let op dat de backlinks wel relevant moeten zijn en van kwalitatief goede websites.

4. Schrijf voor je bezoeker niet voor Google

Uiteindelijk schrijf je de teksten voor op je website voor je bezoekers en niet voor Google. We zien wel eens teksten die dan SEO geoptimaliseerd voor Google zouden moeten zijn maar eigenlijk niet meer soepel lopen, onthoud dat een website die niet goed scoort bij je bezoekers zal ook niet goed scoren bij Google.

5 tips voor goede teksten voor je website

We sluiten dit artikel af met 5 tips voor het schrijven van goede teksten voor je website:

1. Spelling en grammatica

Het klinkt misschien overbodig maar we zien vaak dat er teksten bij ons worden aangeleverd met spellings- en grammaticafouten. Controleer je tekst vooraf dus voor de zekerheid nog even met een spellingscontrole van je tekstverwerker of laat iemand anders de tekst nog even lezen. Na uren met je tekst bezig te zijn geweest lees je namelijk vaak over kleine foutjes in de spelling en grammatica heen.

2. Schrijf pakkende titels

Vaak zal je bezoeker al op basis van de titel voor de tekst of alinea beslissen of hij de tekst gaat lezen. Bedenk dus titels die bij je bezoekers de interesse wekken om de alinea of tekst te gaan lezen.

3. Lijstjes en opsommingen

Lijstjes en opsommingen werken goed! Zet de eigenschappen van een product of dienst dus in een lijstje met bullets i.p.v. deze in een lange tekst te omschrijven.

4. Structuur en alinea’s

Verdeel je tekst onder in alinea’s zodat er structuur in je tekst zit. Belangrijke woorden en zinnen kun je van extra aandacht voorzien door bijvoorbeeld de woorden vet te drukken. Ondersteun je tekst met afbeeldingen om extra structuur aan te brengen.

5. Bepaal je doelgroep

Voordat je begint met het schrijven van je webteksten is het van belang om je doelgroep te bepalen: voor wie schrijf jij de teksten. Bedenk bijvoorbeeld wat hun kennisniveau is voor het gebruik van vaktermen of wat hun leeftijd is voor de keus of je gaat tutoyeren.

Boekentips

Wil je je verder verdiepen in het onderwerp dan hebben we 2 boekentips voor je:

Maak ze gek! hoe je opvallend veel klanten trekt met online marketing

Verleiden op internet, hoe maak je een website onweerstaanbaar?

Je teksten laten schrijven door Misterdot

De boodschap van je bedrijf omzetten naar pakkende teksten voor op je website kan een grote uitdaging zijn. Naast pakkende teksten wil je dat deze ook nog eens zoekmachine vriendelijk (SEO) zijn en op de juiste plekken in het oog springen. Zijn teksten schrijven niet jouw ding of heb je er simpelweg geen tijd voor, schakel dan Misterdot in voor het schrijven van de teksten voor jouw website. Bekijk hiervoor onze tekstschrijver pagina.