Je wilt maximaal voordeel halen uit de blogs op je website. Daarom zorg je voor een goede focus op SEO, op het overbrengen van waardevolle informatie en het promoten van je blogs. Veel ondernemers bekijken ieder jaar opnieuw wat wel heeft gewerkt en wat minder heeft gewerkt als het om de blogs gaat.

Het is dan ook zo dat het bedrijf verandert, maar dat ook Google verandert en de doelgroep verandert. Je moet op veel dingen inspelen met je blogs. Een onderzoek van SEMrush geeft inzicht in de beste anatomie van een blog op dit moment (2020). Wij delen de belangrijkste resultaten graag met jou, zodat je hier rekening mee kunt houden bij het schrijven van je blogs.

1. Blogs met lijstjes zijn het meest populair

We kennen ze allemaal wel: blogs met lijstjes. Dan hebben we het over blogs met een top 5 of top 10, maar ook over blogs met tiplijstjes en stap voor stap handleidingen. Eigenlijk kun je alle kanten op met lijstjes. Het onderzoek laat zien dat het heel verstandig is om met lijsten te werken in je blogs. Deze artikelen met lijsten worden ook wel listicles genoemd. Resultaten laten zien dat deze blogs gemiddeld dubbel zo veel shares krijgen en ook dubbel zo veel verkeer aantrekken dan andere blogs.

2. Langere titels krijgen meer backlinks

Backlinks zijn natuurlijk altijd goed, maar je krijgt ze niet zomaar. Je blog moet perfect in orde zijn om veel backlinks te krijgen. Het blijkt dat het hiervoor ook belangrijk is dat je titel langer is dan gewoonlijk. De resultaten van het onderzoek geven namelijk aan dat blogs die een titel hebben van 14 woorden of meer maar liefst 5 maal meer backlinks krijgen. Daarnaast zorgen deze langere titels ook voor dubbel zo veel shares en dubbel zo veel verkeer in verhouding tot de blogs die een titel hebben die bestaat uit minder dan 7 á 10 woorden.

3. Longreads worden 4 maal zo veel gedeeld

Dat blogs tegenwoordig langer moeten zijn dan een jaar of vijf geleden, dat weten de meesten wel. Een aantal jaren geleden deden blogs van 350 woorden het uitstekend. Vervolgens moest het woordenaantal omhoog, naar minimaal 500 woorden, en nu geldt eigenlijk: schrijf zo veel mogelijk, zonder dat er onzin in het artikel staat. Dit is zeker ook te zien aan de resultaten van het onderzoek. Lange blogs, ofwel longreads, hebben minimaal 3.000 woorden. Zij krijgen 3,5 maal meer backlinks dan kortere blogs. Daarnaast trekken zij 3 maal meer verkeer aan en krijgen zij maar liefst 4 maal meer shares dan blogs met een lengte onder de 1.200 woorden.

Perfecte blogs vragen om een perfecte website

Het perfecte blog bestaat eigenlijk niet, maar er zijn natuurlijk wel zaken waar je rekening mee kunt houden. Bovenstaande punten geven aan wat wel succesvol is, zodat je eigenlijk ook weet wat minder succesvol is. Dan is er nog wel een belangrijk punt, en dat is je website. Je kunt uitstekende blogs publiceren, maar als je dit doet op een website die niet helemaal in orde is, dan bereik je nog weinig.

Publiceer je blogs op een professionele website die aan alle kanten gewoon klopt. Kan jouw website wel wat verbetering gebruiken? Misterdot bouwt de perfecte website voor je. Neem gerust eens contact met ons op voor meer informatie of advies.