Blogs wérken voor je bedrijf. Dat wil zeggen, blogs wérken voor je bedrijf als je de blogs op de juiste manier inzet. Het rendement van een blogtekst wordt voor de helft bepaald door de blogtitel. Een sterke blogtitel is dus van zeer groot belang, maar veel ondernemers denken er té simpel over.

Hoe schrijf je nu een goede blogtitel? Wij geven je in dit blog 7 geheimen die je helpen om de perfecte blogtitels te schrijven!

Foute blogtitels

Laten we eerst beginnen met hoe het niet moet. Vaak zien wij blogtitels voorbij komen als:

  • Lees hier hoe ik in 7 dagen tijd mijn hond een kunstje leerde
  • Mijn 5 inzichten van Augustus
  • Zo was je het beste je auto

Deze titels zijn niet optimaal geschreven en niet aantrekkelijk om op te klikken. Wil je meer rendement en bezoekers uit je blogs halen? Let dan op deze zeven punten.

1. Kies voor de ideale lengte van je blogtitel

Een blogtitel mag, volgens de richtlijnen van de zoekmachines, maximaal 100 tekens bevatten. Dit betekent dat je blogtekst meer succes heeft wanneer je onder dit aantal tekens blijft, maar er is een manier om je blogtitel nóg effectiever te maken. Er is namelijk een specifiek woordenaantal dat het best scoort als het gaat om blogtitels. De ideale blogtitel bestaat uit 6 woorden. Maak je blogtitel dus niet te lang!

2. Benoem een voordeel

Waarom willen online bezoekers jouw blog lezen? Om er iets mee te ‘winnen’. Zoekers die gebruik maken van de zoekmachine willen altijd weten wat zij ermee winnen als zij een tekst lezen. Als er niets voor jou in zit, dan is het de moeite van het lezen niet waard, toch? Probeer daarom altijd een voordeel voor de lezer te verwerken in de blogtitel.

3. Maak gebruik van cijfers

Het menselijk brein houdt van cijfers. Dit is wetenschappelijk bewezen. Het is daarom altijd goed om een cijfer te gebruiken in je blogtitel. Bedenk hierbij dat oneven getallen altijd beter zijn dan even getallen en dat lagere getallen altijd beter zijn dan hogere getallen. Een blogtitel die begint met ‘3 tips voor’ is dus altijd beter dan een blogtitel die start met ’30 tips voor’.

4. Spreek de lezer direct aan

Online zoekers hebben graag het idee dat een blogpost speciaal voor hen geschreven is. Dit idee kun je hen geven door direct aan te spreken. Gebruik ‘je’, ‘jij’ en ‘jouw’ in blogtitels en online lezers voelen zich meteen veel meer aangesproken en zijn veel nieuwsgieriger naar wat jij hen te vertellen hebt.

5. Gebruik sterke modifiers

Modifiers zijn woorden die extra aandacht weten te trekken. Het is altijd goed om één van die woorden in een blogtitel op te nemen. De volgende woorden kunnen worden gezien als modifiers: tips, adviezen, geheimen, lessen, manieren, ideeën, gratis, strategieën, redenen, feiten.

Zoals je ziet gebruiken wij ook het woord ‘geheimen’ in de titel.

6. Zorg voor een unieke blogtitel

Het is heel belangrijk dat een blogtitel uniek is. Dit betekent op de eerste plaats natuurlijk dat je zelf niet twee blogs met dezelfde titel publiceert. Heb je twee blogs met een soortgelijk onderwerp? Bedenk dat wel altijd twee unieke titels. Daarnaast betekent het ook dat het verstandig is om via Google even te controleren of de titel die jij wilt gebruiken niet al eens door iemand anders is gebruikt.

7. Ontdek wat wérkt voor jou

Ieder bedrijf is anders, ieder zakelijk blog is anders. Wat voor de één werkt, werkt voor de ander totaal niet. Het is daarom goed om de prestaties van je blogs te blijven meten. Welke titels werken wel voor jouw bedrijf en welke niet? Op den duur kun je hierin trends ontdekken, zodat je je blogtitels beter kunt afstemmen op jouw specifieke doelgroep(en).

Nog geen website met actief blog?

In deze tijd kun je als bedrijf niet meer zonder website en een website kan eigenlijk niet meer zonder actief blog. Sta jij nog een beetje ‘stil’ op dit vlak en wil je daar verandering in brengen? Misterdot kan je helpen. Wij kunnen een goede, effectieve website voor je bouwen tegen een vast laag maandelijks tarief. Neem gerust eens contact met ons op voor meer informatie of advies.