Social commerce, of sociale commerce / verkopen, is een term die we steeds vaker voorbij horen komen, maar wat is het nu precies en hoe werkt het? Social commerce is het rechtstreeks verkopen van producten op social media kanalen. Dit is daarmee anders dan social media marketing, waarbij het vooral het doel is om via social media meer verkeer naar de zakelijke website of de webwinkel te leiden.

Bij social commerce wordt de hele winkelervaring doorlopen zonder dat de klant het social media platform verlaat. De klant doet dus een aankoop bij jouw bedrijf zonder dat de klant jouw website of webwinkel heeft bezocht. Als jij dus producten verkoopt, dan is dit zeker een trend om rekening mee te gaan houden! Het team van Misterdot geeft je uitleg wat de voordelen zijn van social commerce!

Wat zijn de voordelen social commerce?

Social commerce is een gestroomlijnd proces. Met de huidige mogelijkheden van social media, en de technologieën die we daarmee kunnen combineren, zorgen we voor een snelle en naadloze winkelervaring. Zo kun je het allemaal een stuk makkelijker en sneller maken door gebruik te maken van chatbots en automatisch aanvullen van bijvoorbeeld betalingsgegevens en persoonlijke gegevens.

Klanten kunnen op deze manier veel sneller aankopen doen en dit gemak zorgt voor de aantrekkingskracht van sociale commerce. Er zijn minder klikken en tikken bij social commerce dan bij traditionele e-commerce via een webwinkel. De efficiëntie van het aankooptraject via social commerce is veel groter dan de typische aankoop via e-commerce.

Social commerce versus traditionele e-commerce

Je kunt meer verkopen door (ook) te focussen op social commerce. Technologiebedrijf BigCommerce maakte twee berekeningen en de uitkomsten laten duidelijk verschil zien tussen het succes van sociale commerce en dat van e-commerce. Hieronder vind je de berekeningen.

Resultaat van e-commerce

  • Je krijgt 10.000 bezoekers in je webwinkel
  • 25 procent van deze bezoekers geeft hun mailadres af
  • Je stuurt een mail naar deze personen en 25 procent van deze personen opent de mail
  • Van deze groep klikt 5 procent op de link in de mail
  • Van deze doorklikkers doet 3 procent uiteindelijk een aankoop
  • Je realiseert 1 aankoop op 10.000 bezoekers aan je webwinkel

Resultaat van social commerce

  • Je start met 10.000 chatbot bezoekers
  • Je kunt uiteindelijk aan 99 procent van deze bezoekers een bericht sturen
  • De open rates van chatbots liggen gemiddeld rond de 75 procent
  • Van deze 75 procent klikt gemiddeld 48 procent door
  • Uiteindelijk koopt 1 procent van deze groep iets bij jouw bedrijf
  • Dit komt uit op 35 aankopen op 10.000 bereikte personen

Social commerce zorgt voor omzetgroei

Je kunt op meerdere manieren met social media aan de slag om je omzet te boosten. Bovenstaande berekeningen laten je zien dat het resultaat van social commerce beter is dan het resultaat van e-commerce. Geef jouw doelgroep de optie om in je webwinkel te kopen én om via social media te kopen, en je zal zien dat je omzet stijgt. De verwachting is dat sociale commerce alleen maar zal groeien in de komende jaren, dus het is zeker een goed idee om er nu al mee aan de slag te gaan.

Meer omzet halen uit je website

De sociale kanalen bieden eindeloos veel mogelijkheden om meer naamsbekendheid, meer merkbetrokkenheid en meer omzet te realiseren. Wel is het dan belangrijk dat je social media op de juiste wijze inzet en voor je bedrijf laat spreken. Om social media goed in te kunnen zetten moet je ook een duidelijke website hebben. Het team van Misterdot kan deze eenvoudig voor je realiseren! Neem contact met ons op voor de mogelijkheden!