In deze digitale tijd heb je als ondernemer een sterke online marketing strategie nodig. Je website bij Misterdot is daarbij een basisvereiste. De concurrentie online wordt groter en het wordt daarom lastiger om jouw doelgroep effectief te bereiken. Je concurrenten zijn immers ook fanatiek aanwezig op internet.

Met een goede online marketing strategie in handen kun je zorgen voor een optimaal bereik. Hiermee bereik je de juiste personen en vergroot je de kans op nieuwe klanten. Zo laat je je bedrijf groeien! Wij geven je inzicht in de vijf stappen die zorgen voor een sterke online marketing strategie.

Stap 1: Vaststellen van de kern

Op de eerste plaats is het belangrijk om een kern aan te leggen, een basis van waar uit je aan de slag kunt. Dit betekent dat je start met het vaststellen van je bedrijfsidentiteit, de bedrijfsdoelstellingen en natuurlijk je doelgroep(en). Een echt goede basis bevat ook een nulmeting, zodat je op een later moment kunt vergelijken als het gaat om de resultaten.

Vaak vinden ondernemers die saai, maar het is de roadmap voor je strategie. Denk dus eens een paar dagen na over:

  • Wie ben ik als persoon?
  • Wat wil ik gaan verkopen?
  • Hoeveel omzet wil ik dit jaar en over 10 jaar draaien?
  • Hoe ziet de groei van mijn bedrijf eruit?
  • Welke doelgroep wil ik aantrekken?
  • Welke problemen heeft mijn doelgroep?
  • Kan mijn doelgroep mij betalen?

Stap 2: Uitwerken van de online strategie

Je hebt een duidelijke strategie nodig voor je online aanpak. In deze stap werk je aan het uitleggen van een strategie die goed past bij jouw bedrijf. Dit betekent dat je vast gaat stellen hoe je de communicatie aan gaat pakken, dat je gaat ontdekken welke kanalen je het best aan kunt spreken voor deze communicatie en dat je vaststelt welke trends door jouw bedrijf kunnen worden aangesproken. Daarnaast is het ook goed om direct je budget vast te stellen voor je strategie.

Stap 3: In kaart brengen van de tools

Voor de uitvoering van je online marketing strategie heb je bepaalde tools nodig. Deze tools zijn natuurlijk voor ieder bedrijf anders. Ga eens ontdekken welke tools voor jou relevant zijn. Denk hierbij aan tools voor onder meer social media, Google Mijn Bedrijf, e-mailmarketing, SEA en SEO. Er zijn veel tools beschikbaar, dus kijk en vergelijk goed. Investeren in tools is uitstekend, maar dan moet je wel zeker zijn dat de tools je uiteindelijk winst gaan opleveren.

Stap 4: Uitvoering van de strategie

Het is tijd om de daad bij het woord te voegen. Je kunt je online marketing strategie gaan uitvoeren. Dit betekent dat je je online campagnes gaat aanmaken en publiceren, je gaat de budgetten aanspreken, de kanalen actief gebruiken en de nodige vormen van communicatie toepassen.

Ga niet gelijk met 1000 euro per dag adverteren. Begin klein. Kijk eerst eens of je jouw producten in één stad kunt verkopen. Kijk welke teksten en foto’s het goed doen. Als je dit weet, ga dan pas in een groter gebied adverteren.

Stap 5: Meten

Meten is weten. Een cliché, maar absoluut eentje om je wel aan te houden. In de eerste stap heb je, als het goed is, een nulmeting uitgevoerd. Het is nu tijd om een nieuwe meting te doen, zodat je kunt zien hoe het gesteld is het de resultaten. Wat heb je ‘gewonnen’ met jouw online marketing strategie en waar liggen de verbeterpunten?

Kijk bij het meten onder meer naar reacties, conversie en bereik. Tools die je kunnen helpen zijn: Google Analytics, SurveyMonkey en HotJar.

Start altijd met een optimale website

Voordat je aan de slag gaat met een online marketing strategie heb je een optimale website nodig. Zonder goede website is je hele strategie nutteloos. Wanneer mensen terecht komen op een website van magere kwaliteit of een website die niet naar behoren werkt, dan heb je ze voor niets binnengehaald. Zij vertrekken weer en de kans is vrij klein dat zij nog eens terugkeren.

Start daarom altijd met een goed werkende, geoptimaliseerde en responsive website. Hier kan Misterdot je bij helpen. Tegen een vast laag bedrag per maand bouwen en onderhouden wij jouw website. Wil je meer weten? Neem dan direct contact met ons op!