Met de vele verschillende domeinextensies die tegenwoordig beschikbaar zijn en de schaarste aan goede vrije .NL en .COM domeinnamen is het kiezen van een .NL of .COM domeinnaam voor je website niet meer zo vanzelfsprekend. In deze blogpost leggen we je alles uit zodat je de extensie kiest die het best bij jouw website past.

De inhoudsopgave:

  1. De domeinextensies op een rij
  2. Creatief gebruik van domeinextensies
  3. Merkwaardige domeinextensies
  4. Domeinextensies wijzigen mee met de wereld
  5. Domeinextensies en SEO
  6. Eerste registratierecht bestaat niet
  7. Een domeinnaam overkopen
  8. Een andere domeinextensie dan je concurrent
  9. Dus welke domeinextensie kies ik?

De domeinextensies op een rij

Landenextensies: de ccTLD

Elk land ter wereld heeft zijn eigen landenextensie toegewezen gekregen. Deze extensies bestaan uit 2 letters en worden in het Engels ccTLD’s genoemd: country code top-level domain. De meest bekende ccTLD voor ons is zonder twijfel die uit Nederland: de .NL extensie die wordt beheerd door SIDN. Andere veel gebruikte ccTLD’s binnen Nederland zijn de .BE uit België en de .DE uit Duitsland. Met 5,8 miljoen domeinnamen staat de .NL extensie op nummer vier in de lijst van de meest gebruikte landenextensies, voor een klein land als Nederland is dat een hele prestatie!

Generieke domeinextensies: de gTLD

De generieke domeinextensties zijn extensies die niet aan een land zijn gebonden. De bekendste hiervan zijn .COM, .NET, .INFO, .ORG en .BIZ. De .COM extensie is grootste extensie ter wereld met 133,9 miljoen geregistreerde domeinnamen.

Nieuwe generieke extensies: de nieuwe gTLD

In 2013 werd het aantal beschikbare extensies flink uitgebreid door de komst van de nieuwe gTLDs. Hierbij werd het voor bedrijven mogelijk om hun eigen domeinextensie aan te vragen. Goedkoop was het niet want alleen de aanvraag bij ICANN kostte al $ 185.000,-. Er werden 1212 nieuwe gTLDs aangevraagd. De bekendste extensies in deze categorie zijn .TOP, .SHOP, .SITE, .BLOG, .STORE, .AMSTERDAM en .FRL. inmiddels zijn er 26,6 miljoen domeinnamen met een nieuwe extensie geregistreerd, waarvan .TOP het grootste marktaandeel heeft.

 

Creatief gebruik van een domeinextensies

Niet alle domeinextensies worden gebruikt waarvoor ze eigenlijk zijn bedoeld. De bekendste heb je waarschijnlijk wel eens gezien:

  • De .NU extensie hoort bij bij een klein eilandje gelegen op het zuidelijk halfrond in de Grote Oceaan genaamd Niue. Er zijn inmiddels 295.000 .NU domeinnamen geregistreerd die zeker niet allemaal met het eiland te maken hebben. In Nederland gebruiken we de extensie voornamelijk om de associatie met iets onmiddelijks, hetzelfde geldt voor Zweden, daar betekent “nu” ook “onmiddelijk”.
  • De .LA extensie is de officiële TLD van Laos maar wordt vaak gebruikt door bedrijven uit Los Angeles.
  • Domeinnamen met de .FM extensie kennen we vooral van radio stations maar hoort eigenlijk bij een land gelegen in de Grote Oceaan dat de Federale Staten van Micronesia heet.
  • De .IT extensie hoort bij Italië maar wordt in de praktijk ook vaak gebruikt door IT bedrijven. Naast de landcode voor Italië staat IT namelijk ook voor Information Technology.
  • Ruim 900.000 maal per dag wordt er door internetters .ML ingetypt i.p.v. .NL. De .ML extensie die eigenlijk bij Mali hoort werd enkele jaren geleden dan ook groots in Nederland aangeboden om typefouten op te vangen. Via een redirect kwam de bezoeker dan toch op de juiste website met de .NL extensie uit.
  • Domeinextensies worden ook wel eens onderdeel van de bedrijfsnaam, het bekendste voorbeeld hiervan is YouTube die om links naar video’s zo kort mogelijk te houden de .BE extensie gebruikt: http://youtu.be

 

Merkwaardige extensies

Tussen alle verschillende domeinextensies zijn er ook een aantal met een nogal merkwaardige doel of reputatie:

  • De .XXX extensie werd in 2011 gelanceerd voor erotische websites. Als extra dienst boden zij “defensieve registraties” aan waarbij de .XXX domeinnaam wel werd geregistreerd maar niet actief werd. Zo kon je als bedrijf zorgen dat niet iemand anders er met de .XXX extensie van jouw domeinnaam vandoor ging, dat zou namelijk nog wel eens schadelijk voor je bedrijfsnaam kunnen zijn. De kosten waren wel aanzienlijk waardoor niet iedereen even blij was met de lucratieve business van de registry
  • Je zult waarschijnlijk niet erg blij zijn indien iemand de .SUCKS variant van jouw domeinnaam registreert. Ook bij deze extensie zijn er dan vele bedrijven die uit voorzorg de .sucks variant van hun domeinnaam hebben geregistreerd om negatieve reclame te voorkomen.
  • Een laatste merkwaardige extensie is .WTF. Ook hierbij zijn er veel bedrijven geweest die uit voorzorg de .WTF variant van hun domeinnaam hebben geregistreerd om eventuele negatieve reclame van boze klanten te voorkomen.

 

Domeinextensies wijzigen mee met de wereld

De domeinextensies wijzigen ook mee met wijzigingen aan landen. Zo zijn er meer dan 300.000 domeinnamen met de .EU extensie geregistreerd door Britten. Een voorwaarde voor een .EU registratie is dat de houder in een land uit de Europese Unie is gevestigd, dit zal na de Brexit niet meer gelden voor de Dritten waardoor zij hoogst waarschijnlijk hun geregistreerde .EU domeinnamen niet meer kunnen gaan gebruiken.

Nadat in 2010 de Nederlandse Antillen ophield te bestaan kwam ook een einde aan de domeinextensie van de Nederlandse Antillen: .AN. Daarvoor in de plaats kregen de eilenden allemaal een eigen domeinextensie: Curaçao de .CW, Bonaire de .BQ en Sint Maarten de .SX.

 

Domeinextensies en SEO

De extensie die je kiest voor je website heeft invloed op je SEO. Google gaat er vanuit dat een website met een ccTLD als domeinnaam content heeft die gericht is op het betreffende land, dus: een website met een .NL domeinnaam zal beter in Nederland scoren dan een domeinnaam met een .DE of .BDomeinextensie en SEOE extensie.

De gTLD als domeinnamen worden door Google allemaal gelijk behandeld, een .COM domeinnaam scoort dus niet per definitie beter dan b.v. een .NET of .ORG domeinnaam. Ook alle nieuwe gTLD’s worden als gewone gTLD’s behandeld. Dus voor Google zijn  bijvoorbeeld de .TOP en .SITE extensies gelijk aan de .COM extensie.
Onder de vele nieuwe gTLD’s zijn er ook enkele die gericht zijn op een bepaalde locatie, hierbij gaat het bijvoorbeeld om de .AMSTERDAM, .FRL (Friesland), .PARIS of .LONDON extensies. Google behandelt ook deze extensies als gewone gTLD’s, een .AMSTERDAM extensie zal binnen de regio Amsterdam dus niet per definitie beter geïndexeerd worden dan een .NL of .COM domeinnaam.

 

Eerste registratierecht bestaat niet

Het heeft misschien niet direct te maken met de keuze van je domeinnaam maar je kunt er toch mee te maken krijgen: een bedrijf die je opbelt en zegt dat zij een aanvraag hebben gekregen voor de registratie van de .com-variant van jouw domeinnaam. Zij zeggen dat jij als houder van de .NL domeinnaam het eerste registratierecht hebt op de domeinnaam en zetten je onder druk om telefonisch akkoord te gaan met de registratie van de .COM domeinnaam omdat anders de andere partij er met de .com-variant van je domeinnaam vandoor zou gaan. De kosten voor de domeinnamen bedragen ongeveer € 30,- per jaar en je moet direct voor 10 of 15 jaar vooruit betalen.

Omdat je niet wilt dat er iemand anders met de .com-variant van je domeinnaam vandoor gaat voel je je misschien onder druk gezet en accepteren veel ondernemers het voorstel. Met bovenstaande verhaal klopt natuurlijk niet: een eerste registratierecht bestaat niet, het bedrijf wat jou opbelt heeft ook helemaal geen aanvraag gekregen voor de registratie.

Hoewel deze bedijven die vaak onder algemene namen als ‘Trademark Office’ werken al jaren actief zijn worden deze oneerlijke praktijken ze wel steeds moeilijker gemaakt en verschijnen ze steeds vaker in het nieuws, zo schreef SIDN hier onlangs een uitgebreid artikel over en oordeelde een ook een rechter dat het hier fraude betreft in een door een ondernemer aangespannen zaak tegen Trademark office.

Ben je benaderd door een dergelijk bedrijf en wil je de domeinnaam registreren? Neem dan contact op met je domeinprovider, zij registreren de domeinnaam dan voor je.

 

Een domeinnaam overkopen

Je hebt een sterke naam voor je website of bedrijf bedacht maar de domeinnaam is al bezet, je zoekt de domeinnaam op en ziet dat deze niet actief gebruikt wordt: dat biedt misschien mogelijkheden om de domeinnaam over te kopen.

Domeinnaam overkopenWe zien vaak dat ondernemers denken dat wanneer zij een handelsnaam hebben ingeschreven bij de KvK dit automatisch ook betekent dat zij recht hebben op de .NL domeinnaam van hun handelsnaam: dat is niet het geval. Indien de domeinnaam al eerder werd vastgelegd dan de datum van inschrijving van je handelsnaam bij de KvK dan ben je aangewezen op de bereidwillendheid van de houder om de domeinnaam aan je over te dragen of te verkopen.

Voordat je de houder benadert voor het overnemen of overkopen is het van belang om eerst de waarde te bepalen. Er zijn verschillende bedrijven die dit voor je kunnen doen, bijvoorbeeld Sedo of Atworx. Nadat je de mogelijke waarde van de domeinnaam weet is het tijd om de houder van de domeinnaam op te zoeken. Voor .NL domeinnamen ga je hiervoor naar de website van SIDN waarop je de domeinnaam invult. Bij het resultaat zie je het e-mailadres van de “administratieve contactpersoon” die je hiervoor kunt benaderen. Krijg je geen reactie? Probeer het dan via de vermelde registrar, zij zullen je bericht voor je door kunnen sturen naar de houder. Steeds meer mensen zijn goed op de hoogte van de mogelijke waarde van domeinnamen, ook zijn er bedrijven actief die zich enkel bezighouden met het registreren van sterke domeinnamen om deze later te kunnen verkopen, bereid je dus voor op een stevige onderhandeling!

 

Een andere domeinextensie dan je concurrent

Als je de domeinnaam van je dromen al in gebruik is, is het registreren van een andere extensie (.COM, .STORE etc) dan niet gewoon de oplossing? In de praktijk zitten hier nogal wat haken en ogen aan, controleer voordat je de domeinnaam registreert of één of meerdere van de volgende punten van toepassing zijn, je mag de domeinnamen dan mogelijk niet gebruiken:

  • De reeds geregistreerde domeinnaam wordt door de houder als hoofddomeinnaam gebruikt en/of is zijn handelsnaam, dit kun je controleren via de KvK
  • De eigenaar heeft de naam als merk geregistreerd, dit kun je controleren bij het merkenregistrer BOIP
  • Er zou verwarring bij het publiek kunnen onstaan over de naam, dit gebeurt vaak bij bedrijven die in dezelfde branche actief zijn. Een sterk gelijkende domeinnaam van een fietsenwinkel uit Maastricht en een bakker uit Utrecht zal waarschijnlijk geen probleem zijn maar twee schoenenwinkels uit Utrecht met een sterk gelijkende domeinnaam kan wel een problem zijn

Sta je op het punt om een sterk gelijkende domeinnaam te registreren, neem dan eerst even contact op met je jurist, dat voorkomt dat je later misschien je domeinnaam moet afstaan en met een gerust hart aan de slag kunt.

 

Dus welke domeinextensie kies ik?

Ben je er na het lezen van deze blogpost nog niet helemaal uit welke domeinextensie je wilt kiezen voor je website? Dan hebben we hier de belangrijkste punten nog even op een rij gezet:

Met een .NL domeinnaam zit je wanneer je website op Nederland is gerericht altijd goed. De .NL extensie is een erg sterk merk, iedereen weet namelijk direct dat je naar je website refereert wanneer je op je visitiekaartje of op je bedrijfsauto je op .NL eindigende domeinnaam plaatst. Daarnaast doet de .NL extensie het goed bij SEO voor websites die op Nederland zijn gericht en is de prijs laag. Bij alle Misterdot pakketten is een .NL domeinnaam gratis.

Heb je een website met een internationaal karakter of is deze Engelstalig overweeg dan een .COM domeinnaam. Net als bij de .NL domeinnaam is de .COM extensie een sterk merk en is de domeinnaam niet duur.

Ben je op zoek naar een uniekere domeinnaam? Kies dan voor een nieuwe gTLD. Voor je schoenenwinkel kies je bijvoorbeeld voor de .SHOES extensie, voor je speelgoedwinkel de .TOYS extensie of voor je fitnessblog de .FITNESS extensie. Nadelen van deze nieuwe generieke extensies zijn dat ze nog niet heel erg bekend zijn en de tarieven hoger zijn dan voor andere extensies (variërend van € 15,- tot € 50,- per jaar)

Welke domeinextensie je uiteindelijk ook kiest, wij hebben ze allemaal!
De beschikbaarheid van alle extensies check je eenvoudig via onze domeinchecker.