Meta descriptions schrijven is voor velen een noodzakelijk kwaad. Wat moet je nu met die meta description en wat moet je er vooral niet mee doen? Het is vaak onduidelijk hoe een goede meta description eruit hoort te zien. Hierdoor laten we kansen liggen, want juist deze pagina-omschrijving draagt sterk bij aan je ranking in Google. Wij geven je 5 tips voor het schrijven van perfecte meta descriptions.

Yoast SEO WordPress

Bij iedere nieuwe website installeren wij diverse plugins. Een van onze favoriete SEO plugins is Yoast SEO. Hiermee kun je alle onderstaande tips gemakkelijk toepassen. Heb je deze plugin nog niet op je site zetten? Wij installeren deze graag voor je.

1. Maak iedere meta description uniek

Wanneer je meerdere pagina’s hebt met een soortgelijke inhoud, zoals pagina’s met eenzelfde product in steeds een andere kleur, dan is het verleidelijk om iedere meta description hetzelfde te maken. Dit gaat je tegenwerken in Google. Neem de tijd om iedere meta description uniek te maken en Google zal je hiervoor belonen.

2. Plaats je focus keyword in de omschrijving

Binnen je meta description wil je natuurlijk optimaal rekening houden met SEO. Dit betekent dat je je focus keyword in je meta description moet verwerken, het liefst zo ver mogelijk vooraan in de eerste regel.

3. Focus niet teveel op het aantal tekens

Er zijn veel adviezen als het gaat om het maximale aantal tekens, inclusief spaties, van een meta description. Zo horen we vaak dat je maximaal 156 tekens mag gebruiken, maar ook 160 tekens wordt geadviseerd en ook 300 tekens komt voor in de adviezen. De verschillen worden veroorzaakt door het feit dat Google wel eens wisselt, waardoor je steeds aan een andere richtlijn moet voldoen. Ons advies luidt daarom: focus niet teveel op het aantal tekens, maar des te meer op waardevolle inhoud.

4. Trek aandacht naar jouw meta description

Een meta description werkt alleen goed voor je wanneer deze de aandacht van online zoekers trekt. Je hebt dus precies de juiste inhoud nodig om dit voor elkaar te krijgen. Start je meta description daarom altijd met het aangeven van de kernboodschap. Benoem vervolgens de ‘pijn’ van de zoeker. Daar weet je de aandacht zeker mee vast te pakken.

5. Blijf eerlijk in je meta descriptions

Eerlijkheid is key, op heel veel vlakken. Het is belangrijk om eerlijk te zijn op je ‘Over ons’ pagina, in je product- of dienstbeschrijvingen, in je social media posts.. Ook in je meta descriptions is eerlijkheid heel belangrijk. Je wilt niet dat mensen op basis van valse informatie doorklikken naar jouw website. Dat kost je altijd meer dan dat het je op gaat leveren.

Zorg voor een optimale website

Met perfecte meta description kun je ervoor zorgen dat online zoekers doorklikken naar jouw website. Ze stappen dan ‘binnen’, maar dat betekent niet dat ze ‘binnen’ blijven om een aankoop te doen of een dienst te gebruiken. Om dit voor elkaar te krijgen heb je een goede website nodig, gericht op jouw specifieke doelgroep.

Heb jij een nieuwe website nodig? Misterdot bouwt een optimale website voor je tegen een vast laag bedrag per maand. Neem gerust eens contact op voor meer informatie of bekijk ons portfolio!