Voordat je begint met het schrijven van content voor de pagina’s van je website en je blog begin je met het opstellen van een SEO strategie en een keyword onderzoek. Je voorkomt zo dat je onsamenhangende content opstelt voor een doelgroep die niet bij jou past of uiteindelijk verschillende overlappende onderwerpen hebt die resulteren in duplicate contact. Met de volgende stappen maak je een goede start met je SEO strategie:

  1. Bedenk eerst waar jij écht verstand van hebt. Je zult waarschijnlijk veel kennis hebben over het vakgebied waar je in werkt maar misschien heb je nog specifieke specialisaties. Dit helpt je om later autoriteit uit te stralen wat ook bij je bezoekers zal opvallen.
  2. Vervolgens stel je een profiel op van jouw gewenste klanten: wie zijn zij? Waar wonen zij? Waarom zoeken zij naar jouw dienst of product? Welke leeftijd hebben zij? Met het klantprofiel wat je opstelt verdiep je je meer in de beleveniswereld van je klant. Je kunt nu bijvoorbeeld bepalen waar zij naar zoeken bij Google en welke vragen jij voor ze kan beantwoorden. Ook je schrijfstijl kun je nu vaststellen.
  3. Met de informatie van stap 1 en stap 2 kun je nu onderwerpen voor de pagina’s van je website en blog gaan opstellen. Werk met hoofdonderwerpen en subonderwerpen die je bijvoorbeeld kun vastleggen in een Mindmap, een handige tool hiervoor is Mindmeister. De onderwerpen hoeven nog geen concrete onderwerpen voor je pagina’s of blog te zijn, die stel je op bij het keyword onderzoek.

 

Keyword onderzoek

Je kunt nu aan het praktijkwerk gaan beginnen: de zoekwoorden bepalen waarop jij gevonden wilt worden. De eenvoudigste manier is: beginnen met typen in Google. Google zal zelf al met suggesties komen die zijn gebaseerd op waarop eerder werd gezocht.

 

Google Suggest

zoekwoorden bepalen via google

In het bovenstaande voorbeeld zoeken wij op “loodgieter“. Google geeft nu zelf al enkele suggesties. Ben je als loodgieter werkzaam in Utrecht dan volgt het volgende

longtail keywords bepalen google

Voer de zoekopdracht dan ook echt uit dan zie je daarna onderaan de pagina aan overzicht van enkele gerelateerde zoekopdrachten:

gerelateerde zoekopdrachten

Met Google suggest krijg je op eenvoudige wijze inzicht in waar jouw potentiële klanten bij Google naar zoeken. De informatie die je verkrijgt is wel beperkt, zo weet je bijvoorbeeld niet hoe vaak er op de verschillende termen wordt gezocht.

 

MOZ Keyword explorer

Wil je dieper ingaan op de juiste zoekwoorden voor je website dan is de MOZ keyword explorer een goede volgende stap. Naast suggesties zie je bijvoorbeeld ook het zoekvolume en hoe moeilijk het is om op de zoekterm te scoren.

 

moz keyword explorer

 

Keywordtool.io

Met keywoordtool.io kun je ook uitgebreid zoeken naar mogelijke sterke keywords. Ook voor het bepalen van de juiste longtail keywords is dit een goed hulpmiddel, je ziet namelijk hoeveel competitie er is op bepaalde zoektermen. De informatie die gratis beschikbaar is, is beperkt. De betaalde versies zijn prijzig (vanaf $ 48,- per maand) maar misschien wel de moeite waard.

keywoordtool.io

 

Google trends

Via Google trends krijg je meer inzicht in hoe vaak er in een bepaalde periode op een bepaalde term is gezocht. Je kunt zo zien welke onderwerpen “hot” zijn of dat binnenkort worden. In het onderstaande voorbeeld zie je bijvoorbeeld in welke periode er meer om “zwembroek” wordt gezocht en in welke periode er meer op “winterjas” wordt gezocht. Het resultaat komt waarschijnlijk overeen met je verwachtingen.

 

Google trendsGoogle Trends biedt meer: je ziet informatie per subregio en ziet de populariteit van gerelateerde zoektermen.

Aan de slag met je keywords

Nu dat je de juiste keywords hebt gevonden kun je aan de slag met het schrijven van de tekst voor je pagina of blog. Je laat de keywords als volgt terugkomen in je tekst:

  • Keyword dichtheid: laat je keyword in tussen de 2% en 4% van alle tekst terugkomen, dus 2 tot 4 keer per 100 woorden. Bij minder zal Google de belangrijkheid van jouw keyword niet opmerken, bij een hoger percentage kan je tekst onnatuurlijk overkomen en kan Google de je tekst als keyword spam zien wat niet is toegestaan.
  • Zet je keyword in de titel: zorg dat je keyword voorkomt in de titel van je pagina of blogpost.
  • Je keyword in de eerste alinea: gebruik je keyword in de eerste alinea van je tekst, of nog beter in de eerste zin (zolang dit goed klinkt).
  • Keyword dikdrukken: type je keyword een keer dikgedrukt, dit werkt overigens maar één keer.
  • Je keyword in de tussenkoppen: laat je keyword ook terugkomen in de tussenkoppen in je artikel of blogpost (De H2 en H3 tags).
  • Neem je keyword op in de url: kies bij het aanmaken van je pagina of blogpost een url waar het keyword ook in voorkomt.

Met deze tips maak je een pagina waar je keywords goed in gepositioneerd zijn.

Wil je nog meer weten over SEO? Lees dan ook onze blogpost: Hoger in Google: een introductie in SEO.