De wereld van SEO (hoger komen in Google) staat nooit stil. Jaarlijks krijgen we te maken met nieuwe trends en met kleine of grotere wijzigingen die Google doorvoert. Dat betekent dat je aanpak om hoger te komen in Google steeds weer een beetje verschuift.

Wil jij in 2020 beter gevonden worden met je website in Google? In dit blog nemen wij graag de 5 belangrijkste veranderingen binnen SEO voor 2020 met je door. Heb je hulp nodig met het goed inrichten en bouwen van je website? Neem dan contact met ons op om jouw nieuwe website te bespreken!

1. Rekening houden met de zoekintentie

De zoekintentie trekt nu niet direct de aandacht als het om SEO gaat, maar dit gaat veranderen in 2020. De zoekintentie is per Google platform (zoekplek) anders. Zo wordt er binnen YouTube veel gezocht naar entertainment, terwijl er met een koopintentie wordt gezocht binnen de marketplace platforms. Je kunt dus eigenlijk alleen nog organisch groeien door niet meer alleen op Google zelf te focussen.

Zoek je op YouTube naar bijvoorbeeld: ‘mooiere huid krijgen’, dan is de kans groot dat je een video te zien krijgt met handige tips. Zoek je echter in Google, dan komen er waarschijnlijk schoonheidssalons bij jou in de buurt naar voren. Google denkt dus nog beter met je mee.

2. Je hebt veelzijdigere content nodig

Nu al moeten we er rekening mee houden dat enkel tekst gewoonweg niet meer volstaat als het om SEO gaat. Natuurlijk, tekstuele inhoud (blogs en webpagina’s) speelt een belangrijke rol en behoudt ook een belangrijke rol, maar in 2020 worden andere content vormen belangrijk. Hierbij kun je denken aan featured snippets en videomateriaal. Dit betekent dat je meer aandacht moet gaan besteden aan de structuur en de vorm van je content. Hoe veelzijdiger, hoe beter.

Ga dus aan de slag met het maken van handige video’s over je producten en diensten!

3. Uitbreiding van de Google platforms

Er zijn al aardig wat Google platforms en de intentie van Google is duidelijk: zo veel mogelijk online zoekers op de eigen platforms houden in plaats van doorsturen. Om dit nog beter te realiseren worden de Google platforms uitgebreid, zodat online zoekers kunnen worden doorgestuurd naar nog meer eigen platforms. Er komen dus nog meer Google platforms bij zoals:

  • Google Hotels
  • Google Flights
  • Google Finance
  • Google Jobs, deze is in aantocht!

Het is dus belangrijk om als je in deze markten actief bent goed te kijken hoe je jouw producten en diensten zo optimaal mogelijk bij Google kunt aanleveren.

4. Minder verkeer naar websites

We focussen op SEO met een heel belangrijk doel, namelijk een goede positie in Google krijgen zodat online zoekers via Google op de website terecht komen. Deze focus mag je een beetje aan gaan passen, want Google gaat in 2020 zo veel mogelijk verkeer op het eigen platform houden. Google gaat de SERP (de zoekresultaten) zo optimaliseren dat online zoekers al veel eerder antwoord krijgen op wat zij precies zoeken, namelijk direct in de SERP. Hierdoor is het niet meer nodig om door te klikken naar een website. Zo blijven meer online zoekers op Google in plaats van dat zij uiteindelijk op websites terechtkomen.

Een goed voorbeeld hiervan zijn antwoorden op vragen. Bij Engelse zoekopdrachten / vragen doet Google al een suggestie en komen ze met een FAQ lijstje.

5. Google groeit gestaag door

Het zal geen verrassing zijn dat Google de grootste zoekmachine is om rekening mee te houden als het om SEO gaat. Dit is dan ook geen verandering, want Google heeft deze positie al jaren. Wat wel verandert is het precieze aandeel van de zoekmachine, want het aandeel blijft ook in 2020 groeien. Je moet dus eigenlijk nóg meer rekening gaan houden met Google.

Op dit moment vindt 92,5 procent van alle online zoekopdrachten vanuit Nederland plaats in Google en dit percentage wordt nog groter. De op één na grootste zoekmachine, Marketplace Amazon, groeit overigens ook door in 2020. De zoekmachine van Microsoft Bing is niet heel interessant om in de gaten te houden.

Een website met aandacht voor SEO

Het is natuurlijk heel belangrijk om goed te focussen op SEO als het om je website gaat. Dit betekent ook dat je bij blijft in de wereld van SEO-trends. Dat valt niet altijd mee, zeker niet in deze tijd. Wil jij een website met optimale, actuele aandacht voor SEO? Dan kan Misterdot je helpen. Neem gerust eens contact met ons op voor meer informatie of advies.