Je zakelijk blog is een belangrijk instrument om klanten aan je te binden. Voor steeds meer van onze klanten implementeren en activeren we een blog op hun websites. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw blog de juisten klanten bereikt? Je wilt immers een zo groot mogelijk bereik krijgen?

In dit artikel geven wij je een handige checklist waaraan je blog moet voldoen! Ook geven we je tips om meer resultaat uit je blogs te halen! Doe er je voordeel mee en deel dit artikel gerust met je netwerk! Heb je nog geen blog op je website? Neem dan contact met ons op!

Opzet van je blog overzicht

Er zijn een aantal elementen die in elke blog moeten voorkomen. Om te beginnen een pagina met daarop een overzicht van alle blogs. We noemen dit de blog homepage. Een succesvolle blog homepage heeft de volgende vijf elementen:

  1. Zorg voor een linkjes naar je andere zakelijke pagina’s. Jouw blog leidt de lezer makkelijk naar websites en pagina’s over je bedrijf en producten/diensten. Zorg er dus voor dat in een sidebar linkjes zitten naar je diensten.
  2. Houd de lezer vast. Zorg ervoor dat het blog overzicht er aantrekkelijk uitziet. Kies foto’s welke bij elkaar passen.
  3. Plaats een zoekfunctie. Laat bezoekers makkelijk in jouw pages/website naar een onderwerp zoeken. Je kunt deze zoekfunctie ook weer uitlezen met Google Analytics.
  4. Lid worden van je blog. Geef de lezers de mogelijkheid lid te worden om je toekomstige blogs te volgen. Dit kan via RSS of door zich aan te melden voor de nieuwsbrief.
  5. Zorg voor een rustig design.

Opzet van je blogs

De inhoud van je blog moet interessant zijn voor de lezer en snel bereikbaar. Gebruik hiervoor de volgende tips.

  • Afbeeldingen: Voeg in elk geval een afbeelding of foto toe om je tekst meer leesbaar te maken.
  • Heb een duidelijke Call-to-Actions (CTA): Zorg ervoor dat elke blog tenminste een content en product-focused CTA bevat. Bijvoorbeeld aan het begin of aan het einde of in de sidebar. Geef lezer het gevoel dat je hun iets extra’s biedt.
  • Verlies je lezer niet na of tijdens het lezen van je blog. Houdt ze vast met andere interessante onderwerpen of zaken. Gebruik video’s, foto’s en andere blogs.
  • Downloadtijd: Je blog moet binnen 2 seconden verschijnen. Duurt het laden langer dan 3 seconden dan verlaat 40% van de bezoekers je website.
  • Zorg dat je blog te vinden is op het web: Integreer je blog in je domeinnaam van je bedrijfswebsite. Dus wel mijnbedrijf.nl/blog maar niet mijnbedrijf.blog.nl. Heb je meerdere domeinnamen zorg dat ze elkaar ondersteunen en niet uitsluiten.

Optimaliseer je blog met goede SEO

Nu je de opzet van je blogpagina hebt gemaakt is het tijd om aan de slag te gaan met de feitelijke blog. Ook hier kun je diverse optimalisaties bij uitvoeren. Een website van Misterdot is al optimaal ingericht om hoog te scoren in Google. Je kunt echter zelf ook wat zaken aanpassen.

  1. De titel van je blog moet een goede SEO-sleutelwoord / zoekwoorden bevatten. Denk bijvoorbeeld aan: 15 Tips om hoger te scoren in Google.
  2. Voeg een meta-beschrijving toe voor de zoekmachines. Een meta-beschrijving is een samenvatting van je website met goede SEO-sleutelwoorden en zorgt ervoor dat de zoekmachines weten waar je blog overgaat. Sleutelwoorden zijn woorden waar de zoekmachines naar zoeken en zijn dus erg belangrijk. Gebruik ze daarom in de titel, inleiding, samenvatting en in de afbeelding of foto.
  3. Neem links met goed sleutelwoorden op in je tekst. Een handige tip om mee te liften omhoog in de zoekmachine met andere websites die hoog staan in de zoekmachines.
  4. Schrijf je blog voor een duidelijke doelgroep. Neem een fictief persoon van deze doelgroep in gedachten. Je blog zal daardoor een hogere marketingwaarde krijgen.
  5. Geef een afbeelding of foto een naam. Google is al heel erg slim, maar kan afbeeldingen nog niet lezen. Geef afbeeldingen daarom een naam. Zorg er ook voor dat deze tekst leesbaar is wanneer bij de lezer de afbeelding niet verschijnt.

Gebruik CTA’s in je blog

Calls-to-action of CTA’s zijn essentieel voor je zakelijke blog. Je wilt tenslotte door je blog meer bezoekers op je zakelijke pagina’s. Zet onderaan je blog een button naar de diensten pagina’s. Er zijn veel manieren om je CTA’s te optimaliseren. Check ook altijd of je CTA’s werken. Hier volgen een aantal handige tips:

  • Update je oude blog met nieuwe CTA’s. Neem CTA’s met nieuwe aanbiedingen op in je ‘oude’ blog.
  • Maak links van je CTA’s in je blog. CTA’s zijn niet altijd buttons, je kunt ook met een link je klant leiden naar een aanbieding of product.
  • CTA’s en je blog hetzelfde onderwerp. Link niet naar appels als je blog over peren gaat. Zorg dat je CTA’s relevantie bevatten.
  • Test de effectiviteit van je CTA’s. Dit kan op vele manieren.

Social Media

Het is mooi wanneer je blog verspreid en gedeeld wordt op het wereldwijde web. Maak je blog dus geschikt om te sharen op de sociale media.

  • Geef bezoeker de kans je te volgen op het sociale netwerk van hun keuze. Dit zijn de welbekende Facebook, Twitter en andere iconen.
  • Vraag om sociale interactie. Wees social proof. Dit wil zeggen dat je mensen motiveert te reageren. Laat opmerkingen, tweets en reacties van andere gebruikers zien. Laat zien hoeveel volgens je hebt.
  • Gebruik iconen zodat bezoeker je blog makkelijk kunnen delen (sharen) op hun eigen social netwerken.
  • Laat zien wie jouw blog en informatie delen. Bezoekers delen eerder iets wat al door anderen is gedeeld.

Wanneer je bovenstaande tips allemaal in een blog opneemt en de inhoud van je blog ook nog ergens over gaat en dus goed is, bereik je meer lezers. Maar hoe onthoudt je al deze tips en sterker nog hoe pas je ze ook nog toe?

Succes met het schrijven en presenteren van je blog en alles wat daarin gelinked, geshared en promoot wordt! Heb je nog geen goede website met een blog? Neem dan contact met ons op!