Organisch bereik op Facebook is natuurlijk belangrijk. Veel bedrijven zetten vol in om een optimaal organisch bereik te realiseren en stoppen met posten zodra ze 100, 1000 of 10.000 personen hebben bereikt met hun posts. Deze bedrijven komen er vaak achter dat het organisch bereik van Facebook na verloop van tijd weer afneemt. Dit komt doordat ze niet genoeg posten. 

Een dalend organisch bereik wil je als ondernemer niet en dus is het belangrijk om actief te blijven op Facebook. Wij geven je graag 7 Facebook hacks voor meer organisch bereik. Vergeet natuurlijk ook niet het belang van een goede website met een blog!

1. Vergroot je autoriteit en aanwezigheid

Blijf voortdurend bouwen aan je autoriteit en je aanwezigheid op Facebook. Zorg voor optimale posts en kies voor inhoud waarmee je echt indruk maakt. Dit zorgt uiteindelijk voor een vergroting van je invloed en je geloofwaardigheid. De combinatie van deze factoren zorgt dan weer voor een groter organisch bereik.

2. Kies voor evergreen posts

Evergreen posts kunnen zeer lange tijd rond blijven gaan. Dit zijn posts waaraan geen specifieke tijd, of houdbaarheidsdatum, aan verbonden is. Posts die een actie promoten of een evenement aankondigen zijn niet evergreen. Na een tijdje is de post niet meer relevant, doordat de actie is verlopen of het evenement heeft plaatsgevonden. Deze posts kun je best plaatsen, maar alleen als aanvulling op evergreen posts.

3. Optimale aandacht voor targeting

Veel bedrijven weten goed hoe zij targeting in moeten zetten en pakken de mogelijkheden dan ook goed aan bij de Facebook advertenties. Zij vergeten echter dat targeting zich niet tot de Facebook advertenties beperkt. Je kunt je organische bereik op Facebook vergroten door ook aandacht aan targeting te besteden voor de organische berichten die je plaatst.

4. Post op de juiste tijden

Je organische bereik wordt verkleind wanneer jouw berichten ‘verdrinken’ tussen de berichten van concurrenten. Het is dus goed om eens na te gaan wanneer je grootste concurrenten posten. Probeer vervolgens jouw berichten in te plannen op een moment waarop er weinig tot geen andere posts van concurrenten worden geplaatst. Dit is een makkelijke manier om je organische bereik te vergroten.

Hieronder een overzicht van de tijden waarop de betrokkenheid het hoogste is!

5. Kijk goed naar wat je publiek wil

Probeer eens te ontdekken wat jouw doelgroep van jou wil zien. Post twee verschillende soorten berichten en kijk goed naar de resultaten. Welke van de twee presteert het best? Vervolgens doe je dit opnieuw met nog twee verschillende posts. Zo kun je alle soorten posts aanspreken om uiteindelijk te ontdekken welke soorten wél voor je werken en welke niet. Je kunt hier makkelijk je strategie op aanpassen.

6. Werk samen met andere Facebook pagina’s

Ga eens op zoek naar andere Facebook pagina’s die een publiek aanspreken dat voor jou ook relevant is. Je kunt deze pagina’s benaderen en vragen of zij eens een promotie van jou willen plaatsen in ruil voor een promotie voor hen op jouw pagina. Zo bereik je direct het publiek van deze andere Facebook pagina.

Het is goed om in deze promotie post een link op te nemen naar je eigen pagina of naar je website. Acties die je kunt houden zijn:

  • Volg X en X en maar kans op…
  • Raad hoeveel xxx er in de vaas zitten en post dit hieronder
  • Wat is het antwoord op de vraag: xxxx

7. Zorg voor veel deelacties

Hoe meer jouw post gedeeld wordt, hoe groter jouw organische bereik. Het is dus goed om te gaan ontdekken hoe jij ervoor zorgt dat jouw post veel gedeeld wordt. Vaak kom je dan bijvoorbeeld uit bij een winactie. Wedstrijden zijn erg geliefd op Facebook, dus het is een goed idee om deze aan te spreken voor een groter organisch bereik.

Optimaal organisch bereik op Facebook is niet alles

Natuurlijk, je wilt goede indruk maken op Facebook. Je wilt daar je doelgroep aanspreken, want juist daar zijn de mensen te vinden die bij jou kopen of bestellen. Bedenk je dan wel dat de mensen hiervoor over het algemeen doorschakelen naar je website. Is je website niet in orde? Dan haken mensen, die enthousiast zijn geworden op Facebook, alsnog af.

Voorkom dit met een professionele website die perfect past bij jouw doelgroep. Misterdot bouwt deze graag voor je, tegen een vast bedrag per maand. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact met ons op.