Je hebt veel uren in het maken van je content gestoken. Eindeloos informatie verzamelen, puzzelen met de volgorde, tikken en schrappen… Urenlang heb je gezwoegd om unieke content te maken en te publiceren. Je staat hoog in Google met je website. Opeens kijk je bij te concurrent op de website en herken je dezelfde teksten. Wat nu?

Kennelijk heeft je concurrent binnen een paar tellen je tekst zitten kopiëren en geplaatst op haar eigen website. Dat is zuur! Wat kun je daar nu aan doen? In dit blog geven we tips!

Het hebben van auteursrecht

Op content zit auteursrecht. Als jij uren hebt gezwoegd op unieke content, dan heb jij het auteursrecht. Er wordt wel eens gedacht dat er alleen op tekst auteursrecht kan rusten, maar dit is niet juist. Content is eigenlijk een term voor alles wat je kunt zien en horen. Dat betekent dat niet alleen tekst gezien wordt als content, maar onder meer ook video’s, infographics, presentaties, foto’s, illustraties en muziek.

Als jij het origineel gemaakt hebt, dan heb jij het auteursrecht. Dat betekent dat niemand anders het mag hergebruiken zonder jouw toestemming. Dit is namelijk plagiaat. Heb jij de content van iemand gekocht? Dan betekent het niet dat jij het auteursrecht hebt omdat je ervoor betaald hebt. Dit moet je altijd checken bij de maker.

Het vaststellen van plagiaat

Om plagiaat te kunnen vaststellen is het op de eerste plaats belangrijk om zeker te stellen dat jij zelf inderdaad het auteursrecht hebt. Is dit het geval, dan kun je verder. Weet je zeker dat jij geen toestemming hebt gegeven voor het hergebruiken van de content of dat iemand anders dat uit jouw naam heeft gedaan? Dit moet ook eerst gecheckt worden.

Dan kan het ook nog zijn dat content is overgenomen met een bronvermelding of met een link naar jouw website toe. Dit zijn ook factoren die de zaak veranderen. Heb jij het auteursrecht, heb jij geen toestemming gegeven om content te hergebruiken en wordt jouw content gepubliceerd door iemand die doet alsof het door hem of haar is gemaakt? Dan is er in de meeste gevallen sprake van plagiaat.

Concurrent op de hoogte stellen

Het beste wat je kunt doen als een concurrent jouw content gekopieerd heeft is de concurrent op de hoogte stellen. Geef aan dat de concurrent jouw content zonder toestemming heeft gekopieerd en dat je graag ziet dat de gekopieerde content binnen 48 uur offline wordt gehaald. Zo geef je jouw concurrent de kans om de fout te herstellen zonder vervelende gevolgen. Geef wel duidelijk aan dat je verdere (juridische) stappen zult ondernemen wanneer de content niet binnen deze termijn offline wordt gehaald.

Welke ‘straf’ kan er worden uitgedeeld?

Verwijdert je concurrent de gekopieerde content niet? Dan kun je verdere stappen ondernemen. Een advocaat kan een boete opleggen. Je krijgt dan als het ware een schadevergoeding en er zal worden geëist om de content alsnog offline te halen. Heeft de concurrent jouw content gebruikt en hier de eigen naam bij gezet als ‘maker’ van de content? Dan gaat het om een strafbaar feit (Artikel 326b Sr).

De geldboete kan dan oplopen tot wel 82.000 euro en er staat een gevangenisstraf op van maximaal twee jaar. Bedenk wel dat het ondernemen van juridische stappen veel tijd, geld en energie kost. Vriendelijk verzoeken de gekopieerde content te verwijderen is daarom altijd de beste (eerste) optie. (De precieze maatregelen zijn per situatie verschillend.)

Pakkende content op je website

Je kunt jouw website laten bouwen door Misterdot. Wij zorgen direct voor pakkende content, zonder plagiaat uiteraard, die past bij jouw bedrijf. Zo hebben wij een ervaren tekstschrijver voor je klaarstaan, om maar een voorbeeld te noemen. Wil jij precies weten hoe alles zit en wat je mag verwachten? Dan kun je natuurlijk altijd vrijblijvend contact met ons opnemen.